WARTAWAN DAN UNDANG-UNDANG

Oleh: Mohd Izdham Bin Mohd Nasri     
          Mohd Mazliezumi Bin Ahamed   



 Gambar hiasan sahaja


1.0 Pendahuluan

Dunia kewartawanan yang serba moden dan perubahan inovasi pada hari ini menyebabkan berlakunya penyebaran berita yang pantas. Berita yang disebarkan media tidak seharusnya mengandungi maklumat yang tepat, bahkan berita sahih boleh ditukar kepada berita yang mempunyai unsur-unsur negatif. Hal ini menyebabkan undang-undang dipinda untuk mengawal kebebasan aktiviti kewartawanan. Undang-undang sangat penting dalam kewartawanan kerana ia sebagai panduan terhadap perkara yang boleh dilakukan atau tidak (do and don’t). wartawan dipimpin oleh undang-undang dalam mengikuti segala garis panduan yang termaktub dalam rang undang-undang. Sebagai wartawan mereka tidak boleh menyentuh hal-hal berkenaan prejudis, perkauman dan agama. Berita atau gambar yang bercanggah dengan undang-undang, ia boleh didakwa melalui siasatan polis seperti kejadian di “Lowyat”. Undang-undang diwujudkan bagi menjaga ketenteraman dan keselamatan awam. Walaupun terdapat undang-undang yang memimpin wartawan, terdapat etika dan tanggungjawab yang perlu diikuti oleh penulis berita. Etika berperanan memandu wartawan untuk mengikuti segala garis panduan yang dilaksanakan. Dalam etika kewartawanan tidak mempunyai hukuman dan proses perbicaraan jika melanggar peraturan. Semua etika kewartawanan di Malaysia ditetapkan oleh Nation Union Journalism (NUJ).
  
2.0 Peranan Wartawan

Kewartawanan ialah aktiviti mencari, mengumpul, memilih, mengolah berita, dan mennyajikan berita yang pantas dan mutakhir kepada masyarakat luar melalui media massa iaitu media cetak dan media elektronik. Wartawan juga dikenali sebagai reporter, jurukamera berita, editor, jurufoto, redaktur dan editor audio visual. Editor adalah individu yang menilai, menyunting berita, dan menerbitkan sesuatu bahan berita di dalam media massa. Tugas wartawan ialah menyediakan bahan berita yang menarik, berfakta, padat, jelas, tepat, dan terkini mengikut peredaran masa. Sebagai seorang wartawan, individu ini berperanan dalam membangunkan nilai-nilai pembangunan dari aspek sosial dan ekonomi masyarakat. Antara peranan wartawan ialah agen penyebaran maklumat, pemangkin kesejahteraan masyarakat dan perantaraan.

2.1 Wartawan sebagai agen penyebaran maklumat

Secara umumnya, wartawan bertugas sebagai agen menyampaikan maklumat kepada masyarakat. Wartawan berusaha menyampaikan pelbagai bentuk informasi bagi memberi kesedaran kepada masyarakat. Tugas seorang wartawan sebagai agen penyebaran maklumat menjadi penggerak kepada perubahan masyarakat. Hal ini bagi mengelakkan segelintir masyarakat tercicir daripada mengetahui tentang isu yang berlaku dalam atau di luar negara. Penyebaran maklumat oleh wartawan mempunyai nilai berita yang mampu mengubah kehidupan dan cara masyarakat berfikir mengenai sesuatu isu. Wartawan berusaha untuk mencari bahan dan melakukan penyelidikan tentang sesuatu isu, malah kupasan yang dibuat boleh membangkitkan semangat masyarakat tentang sesuatu isu. Namun begitu, maklumat yang disampaikan oleh seorang wartawan hendaklah bersesuaian dan tidak berat sebelah pihak. Ini kerana wartawan juga bertindak sebagai government reporter yang membangkitkan isu kerajaan. Sebagai contoh, seorang wartawan menulis tentang isu GST yang bakal dilancarkan pada tahun 2015. Mereka hendaklah menulis dan melihat kepada kepentingan kedua-dua pihak tanpa bersikap berat sebelah sama ada masyarakat ataupun kerajaan. Ketelusan dan kejelasan mengenai isu GST perlu dikupas dengan terperinci supaya tidak menimbulkan keraguan kepada masyarakat.

2.2 Wartawan sebagai pemangkin kesejahteraan masyarakat

Selain itu, wartawan juga bertindak untuk melindungi hak-hak masyarakat. Penulisan yang berbentuk pembelaan terhadap nasib rakyat adalah menjadi salah satu tugas yang didokong oleh seorang wartawan. Wartawan membantu dalam membongkar penderitaan atau kesempitan hidup yang dialami oleh sesebuah masyarakat. Hal ini sekaligus dapat mengubah sikap dan membuka minda sesetengah pihak agar lebih peka kepada golongan bawahan. Oleh hal yang demikian, ia dapat dikaitkan dengan tugas wartawan sebagai agen perubahan sosial. Pemikiran yang kritis dapat dibentuk oleh masyarakat dan kerajaan dalam mengatasi sesuatu isu yang berlaku di sekeliling. Sebagai contoh, isu yang berkaitan dengan rasionalisasi subsidi yang dibentangkan dalam bajet 2014 yang memperlihatkan timbulnya konflik antara kerajaan dengan segelintir masyarakat. Oleh itu, wartawan perlu bertindak untuk merungkai kekeliruan yang dialami mengenai isu tersebut. Namun begitu, seorang wartawan tidak dibenarkan untuk membangkitkan isu yang boleh menyentuh sensitiviti sesebuah kaum atau agama kerana bimbang tercetusnya perselisihan dan ketidakharmonian dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.

2.3 Wartawan sebagai perantaraan

Wartawan juga menjadi perantara antara kerajaan dengan golongan masyarakat. Seorang wartawan mestilah berada pada garisan tengah antara kerajaan dengan masyarakat. Setiap perkara atau berita yang dilaporkan tidak bersifat bias supaya isu tersebut tidak dipertikaikan oleh mana-mana pihak. Pelaporan yang dibuat oleh seorang wartawan boleh menggambarkan kredibiliti mereka sebagai seorang wartawan, sekiranya mereka lebih berpihak kepada masyarakat, mereka dikenali sebagai wartawan penyiasatan. Justeru itu, penghubung antara masyarakat dengan kerajaan adalah wartawan. Sebagai contoh, isu yang dibawa oleh masyarakat mengenai kenaikan harga barang menunjukkan ketidakpuasan masyarakat mengenai isu tersebut. Wartawan bertindak untuk membuka mata kerajaan supaya melihat isu tersebut mempunyai kepentingan dan merungkai permasalahan yang dialami oleh masyarakat.

3.0 Undang-undang

Undang-undang adalah satu set peraturan yang ditetapkan oleh sesuatu negara, sama ada dipersetujui umum atau dibuat melalui badan perundangan seperti akta, enakmen dan ordinan bagi melindungi, memelihara hak seseorang, mengatur tindakan rakyat serta membina keharmonian masyarakat majmuk. Tujuan undang-undang digubal ialah untuk mengawal salahlaku individu atau kumpulan berdasarkan penguatkuasaan dasar-dasar yang diwujudkan oleh kerajaan. Contohnya kawalan dan tindakan terhadap pesalah penggunaan teknologi maklumat dalam menciplak bahan atau dokumen, menyebarkan unsur hasutan, membocorkan rahsia dan menyebarkan pornografi.

Undang-undang bertindak sebagai badan peraturan. Undang-undang merujuk kepada keseluruhan undang-undang yang dibentuk. Undang-undang di Malaysia dibentuk berdasarkan kepada perlembagaan persekutuan dan negeri, keputusan hakim, perundangan, Common Law Inggeris, undang-undang Islam dan adat tradisi. Selain itu, undang-undang juga bertindak sebagai panduan tingkahlaku manusia. Pelbagai bentuk peraturan yang akan dicari oleh kebanyakan manusia sebagai panduan hidup. Semua garis panduan ini mengandungi etika, moral, peraturan, dan sebagainya yang menjelaskan mengenai perkara yang boleh dilakukan atau tidak boleh dilakukan. Undang-undang adalah penguatkuasaan. Sesuatu perkara atau peraturan negara yang telah dikuatkuasakan akan dipanggil undang-undang. Kandungan undang-undang merupakan perkara yang dipinda dan berubah mengikut perubahan masa dan kepentingannya kepada sesuatu negara. Akhir sekali ialah keadilan dan undang-undang. Perlaksanaan undang-undang dapat memberi keadilan kepada semua dalam melakukan aktiviti di dalam kehidupan terutamanya dalam menghormati hak individu dan negara. Contohnya tidak menimbulkan fitnah kepada individu lain disebabkan wujudnya undang-undang untuk mengawal perbuatan tersebut seperti dikenakan tindakan mahkamah.

4.0 Undang-undang dan komunikasi

Undang-undang yang berkaitan dengan komunikasi sama ada secara sosial atau profesional. Individu yang terlibat seperti penulis, pengamal media dan penerbit secara langsung atau tidak langsung akan berkait dengan undang-undang yang sedia ada dalam penggunaan media cetak atau media elektronik mahupun media baru seperti internet. Terdapat undang-undang yang mempunyai peraturan yang melindungi dan memberi hak kepada penulis, pemberita, wartawan dan pengamal media seperti hak cipta, hasutan, intelek dan kerahsiaan maklumat.

5.0 Panduan dan peraturan seorang wartawan

Dalam melaksanakan tugas sebagai wartawan, seseorang wartawan perlu mengikuti segala peraturan dan panduan yang ditetapkan dalam etika penulisan berita. Menurut Ahmad Amin (1983), terdapat beberapa garis panduan yang perlu dipatuhi. Antaranya ialah melaporkan kebenaran dan menghormati hak orang ramai untuk mendapatkan maklumat yang benar, Mengunakan kaedah yang sesuai untuk mendapatkan bahan berita, menghormati kerahsiaan sumber berita dan menghindarkan berita dan rencana yang bersifat perkauman, dan bertentangan dengan tatasusila masyarakat majmuk.

1. Melaporkan kebenaran dan menghormati hak orang ramai untuk mendapatkan maklumat yang benar.
·      Seseorang itu perlu mengetahui hak kebebasannya dalam menulis sesuatu berita. Contohnya wartawan diberi hak untuk menghadiri perbicaraan di mahkamah, mesyuarat, dan persidangan yang tidak sama dengan orang ramai. Kadangkala, wartawan mendapat keistimewaan yang tidak diberikan kepada orang lain seperti, menghadiri mahkamah juvana. Jadi wartawan tersebut perlu melaporkan proses sesuatu perbicaraan yang dilakukan di mahkamah dengan tepat.

2. Mengunakan kaedah yang sesuai untuk mendapatkan bahan berita.

·        Dalam penulisan berita, wartawan boleh mengunakan pelbagai cara untuk mendapatkan berita dengan cara yang wajar untuk kepentingan orang ramai. Wartawan boleh menyamar ketika mendapatkan berita, mereka perlu menghormati batas-batas, etika, dan undang-undang seperti menyamar sebagai pegawai polis, tentera, doktor dan sebagainya. sebelum menjalankan sesi temu bual, wartawan perlu memperkenalkan diri dan latar belakang syarikat akhbar. Wartawan perlu mendapatkan sesuatu bahan seperti gambar, berita dan sumber dengan mendapat keizinan dan tidak menlanggar hak keperibadian seseorang.

3. Menghormati kerahsiaan sumber berita.

·         Kebiasaannya masalah yang dihadapi oleh wartawan ialah untuk mendapatkan keterangan sulit dan tidak boleh disebarkan kepada orang ramai. Adakalanya, maklumat yang diperolahi sangat penting dan sulit yang diberikan oleh sumber dalam sesuatu laporan dianggap “off the record”. Dalam hal ini, wartawan perlu menghormati sumber berita seperti merahsiakan identiti sumber tersebut, apabila diminta kerana ia mungkin mengancam keselamatan sumber tersebut. Jika sesuata keterangan tersebut itu “off the record” terpaksa disiarkan dengan menggunakan istilah seperti “sumber-sumber yang boleh dipercayai” dan “sumber-sumber yang mengetahui”. Jika terpaksa didedahkan identiti seseorang sumber itu, hanya boleh didedahkan kepada hakim mahkamah sahaja.

4. Menghindarkan berita dan rencana yang bersifat perkauman, dan bertentangan dengan     tatasusila masyarakat majmuk.

·       Sesebuah organisasi kewartawanan tidak boleh menyiarkan berita yang mengandungi unsur sensitif yang bersifat perkauman dan bertentangan dengan tatasusila mayarakat majmuk. Hal ini kerana, di dalam rukun negara terdapat nilai-nilai murni yang perlu diterapkan untuk menyatupadukan masyarakat majmuk di Malaysia. Walaupun sesuatu berita itu benar berlaku, wartawan perlu mengubah berita tersebut dengan tidak menyentuh sensitiviti sesebuah kaum. Contohnya, bahan berita mengenai ‘sekumpulan india, yang terlibat dengan pembunuhan remaja Melayu,’ bahan beritanya akan diubah kepada ‘sekumpulan remaja terlibat dalam pembunuhan’. Hal ini jelas menunjukkan bahan berita diubah untuk menjaga keharmonian sesebuah kaum. 

6.0 Undang-undang kewartawanan.

Di Malaysia, tidak ada undang-undang yang khusus bagi bidang kewartawanan dan undang-undang merangkumi atau meliputi hal ehwal profesion kewartawanan. Terdapat beberapa akta yang ada kaitan dengan profesion kewartawanan dan perlu diketahui oleh setiap wartawan, ialah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, Akta Hasutan, Akta Sosma, Akta Fitnah, Akta Hakcipta dan Akta Multimedia.

6.1 Akta Hasutan 1948:

Bertujuan menghukum sesiapa yang membangkitkan soal-soal sensitif dengan tujuan menghasut dan membahayakan keselamatan negara. Akta ini meliputi kata-kata hasutan yang dibuat di luar dan di dalam Parlimen atau Dewan Undangan Negeri. Sesuatu kenyataan dianggap menghasut apabila menyentuh keselamatan negara atau bertujuan menghasut. Kesan hasutan tidak perlu ada pada pihak ketiga dalam kes menghasut. Akta ini dikuatkuasakan ke atas rakyat Malaysia yang berada di dalam atau luar Malaysia.

6.2 Akta Rahsia Rasmi (pindaan) 1986:

Bertujuan menjaga rahsia rasmi negara supaya ia tidak dibocorkan kepada pihak yang ingin mendapat keuntungan serta merta atau yang boleh mengancam keselamatan negara. Jika sabit kesalahan hukumannya penjara mandatori di antara satu hingga tujuh tahun. Akta ini boleh dikuatkuasakan ke atas seseorang rakyat Malaysia di negara ini jika mereka melakukan kesalahan di mana-mana sahaja. Dokumen yang dianggap rahsia rasmi Kerajaan ialah kertas-kertas yang ditentukan sebagai “Rahsia Besar”, “Rahsia Sulit” atau “Terhad” yang ditetapkan oleh Menteri, Menteri Besar atau Ketua Menteri atau pegawai-pegawai tertentu yang diberi kuasa.

6.3 Akta Fitnah 1957:

Bertujuan melindungi masyarakat daripada menjadi bahan fitnah orang yang tidak bertanggungjawab. Fitnah adalah kata-kata dusta mengenai orang lain dan dihebahkan atau disiarkan kepada pihak ketiga. Akta fitnah merupakan undang-undang sivil. Jika fitnah itu mengandungi unsur jenayah, tuduhan boleh dikenakan di bawah Kanun Keseksaan dan jika didapati bersalah boleh dihukum penjara dan/atau denda. Dalam kes fitnah, tanggungjawab membuktikan sesuatu (burden of proof) terletak pada yang dituduh membuat fitnah. Pihak yang tertuduh perlu membuktikan bahawa kenyataan/ keterangannya itu adalah benar dan merupakan berita atau ulasan yang adil (fair  comment) dan dibuat untuk kepentingan orang ramai.

6.4 Akta Sosma 2012:

Akta Sosma ialah sebuah akta yang menyediakan langkah-lankah khas berkaitan kesalahan keselamatan bertujuan mengekalkan ketenteraman awam dan keselamatan dan bagi hal-hal berkait. Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau ringkasnya akta sosma ini, diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 17 April, 2012, diberikan perkenan oleh Diraja pada 18 Jun 2012, dan diwartakan pada 22 Jun 2012. Akta Sosma melibatkan Seksyen 124B sehingga Sekyen 124N merupakan seksyen baru yang dipinda ke dalam Kanun Keseksaan pada tahun 2012 bagi mentafsir maksud kesalahan keselamatan yang terkandung di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas)2012 atau Sosma. Semua seksyen ini memiliki tafsiran mengenai kesalahan-kesalahan yang disifatkan boleh memudaratkan demokrasi berparlimen.

Siasatan yang dijalankan dibawah seksyen 124B sehingga 124N ini memberi kuasa kepada pihak polis untuk mengambil tindakan menggunakan Akta Sosma. Orang yang ditangkap dibawah akta sosma boleh ditahan selama 28 hari untuk tujuan siasatan, tanpa perlu mendapatkan perintah reman daripada majistret. Berdasarkan pemerhatian SUARAM sejak Akta Sosma digubal pada Julai 2012, wujud trend di mana pihak polis gemar menggunakan seksyen 124C dan 124D sebagai ugutan kepada rakyat. Jika perkara ini dibiarkan atau di pandang sebelah mata, akan wujub isu salah guna kuasa bagi pihak yang tertentu. 

6.5 Akta Hakcipta 1987:

Bertujuan melindungi karya-karya asli daripada disalahgunakan oleh orang yang tidak bertanggungjawab yang ingin mendapatkan keuntungan dengan mudah dan segera dengan menyalin karya orang lain.

6.6 Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984:

Bertujuan mengawal semua jenis penerbitan sama ada yang dicetak di dalam negeri atau yang diimport. Sesiapa mencetak atau mengeluarkan penerbitan lucah atau bertentangan dengan akhlak atau sesuatu yang mengandungi hasutan supaya mengingkari perintah yang sah atau yang boleh membawa kepada kekacauan atau permusuhan kaum dianggap telah melakukan kesalahan di bawah Akta ini. Dia boleh dihukum dan mesin cetaknya boleh dirampas.

7.0 Kesimpulan

Kesimpulannya, kewujudan perundangan adalah untuk mengawal tingkahlaku seseorang itu daripada menggugat keharmonian, keamanan dan kedaulatan negara. Dengan adanya undang-undang yang mengawal individu itu, maka tindakan untuk menyebarkan rahsia negara, fitnah, perlanggaran moral dan jenayah siber yang mendorong kepada kegawantan dalam negara akan dapat dibanteras. Kebebasan tidak semuanya mutlak dan demokrasi yang mempunyai kebebasan juga mempunyai had dan dikawal oleh akta. Prinsip dan falsafah perundangan perlu dipatuhi dan dihayati oleh semua rakyat termasuklah pengamal media. Walaupun media bebas mengeluarkan bahan berita tetapi perlu menghindari berita-berita yang akan mengancam kedudukan dan menggugat keharmonian negara. Wartawan perlulah mematuhi segala undang-undang yang telah ditetapkan oleh kerajaan supaya tidak akan membangkitkan kemarahan dan ketegangan antara masyarakat majmuk. Bahan-bahan yang dikeluarkan perlulah ditapis dahulu oleh “gatekeeper” untuk memastikan tiada tindakan undang-undang yang akan dikenakan jika terdapat kesalahan yang dilakukan.


Rujukan



Ahmad Amin. (1983). Duha Al-Islami: Mengkaji gerakan ilmiah pada zaman permulaan  
       Kerajaan Abbasiyah. Osman Haji Khalid (terj.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. 

Ahmad Ibrahim & Ahilemah Joned. (1994). Sistem undang-undang di Malaysia. Kuala Lumpur: 
       Dewan Bahasa dan Pustaka.

Suffian Hashim. (1997). Mengenal Perlembagaan Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan  
       Pustaka.

Ron f. Smith. (2008). Ethics in journalism. Victoria: Blackwell.
Share on Google Plus

About Ekspresi 18

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 komen anda :):

Journalism for Social Change

UCAPAN PEMBENTANGAN BAJET 2016