MEDIA DAN HAK ASASI MANUSIA

Oleh :  Haizum Nadirah Binti Md Yusoff 228477
Siti Fatimah Binti Daud 228984


Gambar hiasan sahaja

Pengenalan

Sejarah membuktikan bahawa media telah lama wujud pada seawal tahun 3000 sebelum masihi. Penemuan kepingan-kepingan yang diperbuat daripada tanah liat yang ditemui oleh ahli arkeologi memberi gambaran tentang sejarah kehidupan masyarakat lampau yang sememangnya sudah terdedah dengan media khususnya media massa seperti media cetak. Kepingan-kepingan tanah liat yang dijumpai mempunyai nilai sentimental di mana masyarakat pada zaman purba cuba untuk berkomunikasi dan meluahkan perasaan melalui seni-lukis dan seni-tulis (Sharifah, 1979). Di dalam penemuan tersebut, terdapat kepingan-kepingan tanah liat yang mempunyai gambar rajah dan tulisan seragam yang diguna pakai oleh masyarakat pada zaman itu terutama daripada golongan masyarakat Sumeria Kuno (Sharifah, 1979). Sejarah penemuan ini membawa kepada penemuan tulisan cetak yang seterusnya seperti di Malaysia yang menemui batu bersurat di Terengganu. Penemuan ini dipercayai terdapat unsur-unsur penyebaran ajaran agama Islam di Tanag Melayu pada ketika itu (Rahimi, Paizah, Kamil & Hayati, 2010).

Selain itu, penafsiran terhadap konsep media itu juga bersifat dinamik. Pada awal perkembangan, media diklasifikasikan sebagai perkara-perkara yang meliputi tulisan, bentuk-bentuk bersimbol, gambar rajah serta buku-buku (Sharifah, 1979). Menurut Sharifah (1979) dalam Rossi dan Briddle (1967), media merupakan sebuah medium yang digunakan untuk menyampaikan informasi kepada manusia. Definisi ini secara tidak langsung telah membawa makna yang sama seperti yang dihujah oleh Yusof  (2010) di mana beliau mentakrifkan bahawa media adalah perantara yang penting di dalam menyampaikan sesebuah maklumat atau informasi. Berbeza pula dengan media massa yang membawa erti alat atau instrumen yang diguna pakai oleh pencipta mesej bertujuan untuk membina persepsi dan tanggapan, membentuk perilaku khalayak sasaran (masyarakat) berkaitan maklumat yang di uar-uarkan.

Media

Kepadatan manusia mutahir ini menjadikan media sebagai wadah penting dalam menyampaikan maklumat. Legasi masyarakat yang menginginkan maklumat segera disampaikan mendorong kepada kewujudan pelbagai jenis media massa. Media atau media massa terdiri daripada media cetak, media elektronik dan media sosial. Media cetak terdiri daripada surat khabar, majalah, leaflet, brochure, poster, bill board dan buku-buku. Manakala media elektronik pula adalah seperti televisyen, radio, filem, komputer, tablet, dan alatan teknologi maklumat yang lain (Yusof, 2010). Pembaharuan demi pembaharuan telah mewujudkan lagi media sosial atau media interaktif yang turut diguna pakai untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan jaringan internet. Media ini terdiri daripada Whatsapp, Facebook, Twitter, Instagram, dan Wechat (Hamdan, 2015).

Selanjutnya, fenomena yang diinovasi oleh golongan cerdik pandai ini telah mewujudkan limpahan maklumat yang kadang kala berbeza. Masyarakat bebas menggunakan media mengikut keperluan masing-masing. Hal ini menjurus kepada peranan media itu sendiri yang bertujuan untuk mendidik, memberitahu, membujuk, menghibur, mencari bahan rujukan, sumber maklumat dan agen pembentukan kemahiran (Mokhtar, Abdullah, Darusalam, Jamaludin & Haliza, 1998). Peranan ini sekali gus menjadikan media sebagai wadah hebat terutama kepada golongan remaja atau pelajar-pelajar di institut pengajian tinggi. Di dalam bidang pendidikan, kerajaan telah memperkenalkan sistem pembelajaran baru iaitu E-learning melalui penggunaan media interaktif (internet). Di Malaysia contohnya, Universiti Utara Malaysia (UUM) telah mengamalkan pembelajaran menerusi kaedah online atau E-Learning. Kuliah yang dijalankan menerusi E-Learning memberi ruang dan peluang kepada pelajar dan pengajar untuk menyahut seruan kerajaan bagi meningkatkan kecekapan pengajaran dan pembelajaran serta pegurusan dan kecekapan sistem universiti (Azizol, 2011).

Penggunaan gabungan media elektronik dan media interaktif ini memberi galakan kepada pelajar dan tenaga pengajar untuk berusaha mengakses informasi walaupun berada di luar kawasan pembelajaran. Menurut Azizol (2011) dalam Stocley (2003), konsep pembelajaran E-Learning ini merupakan program pembelajaran, pendidikan dan latihan yang menggunakan kaedah elektronik membabitkan telefon mudah alih, komputer, dan bahan teknologi yang lain.  Sistem pendidikan secara online ini memuatkan beberapa kemudahan dan penarikan yang tersendiri seperti boleh menggunakan aplikasi ini untuk upload tugasan, mengadakan forum, perbincangan, penyampaian tape audio atau video yang mempunyai animasi teks, grafik, animasi dan simulasi (Azizol, 2010 dalam Learnframe, 2001). Pembelajaran menerusi media elektronik dan interaktif ini boleh dilakukan pada masa yang sama (synchronously) ataupun pada masa yang berbeza (asynchronously) (Azizol, 2010).

Dari situ dapatlah dikatakan bahawa media memberi kebaikan kepada pengguna terutama pelajar dan tenaga pengajar. Namun begitu, terdapat juga kesan negatif berikutan penyalahgunaan media terutama media interaktif. Pengguna gemar menghebahkan informasi atau mesej yang salah dan seterusnya memviralkan sesuatu isu tersebut tanpa usul periksa sehingga menyebabkan terjatuhnya reputasi seseorang. Sebagai contoh, kematian idola dan seniman agung negara, Allahyarham Tan Sri Datuk Amar Dr. P. Ramlee atau Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh difitnah oleh pengarah dan penerbit senior berikutan kehebatan dan kewibawaan beliau dalam menerbitkan filem-filem yang berkualiti dalam Shaw Organization. Media pada ketika itu dipengaruhi oleh stereotype yang dicipta oleh pengarah dan penerbit senior telah menyebabkan kepincangan di dalam penerbitan filem-filem Allahyarham yang seterusnya.

Rentetan dari peristiwa itu, terdapat pelbagai persepsi negatif yang dilemparkan kepada Allahyarham sehingga menyebabkan beliau terpaksa melakukan pembikinan filem terakhir beliau yang berjudul Laksamana Do Re Mi secara low budget disebabkan oleh masalah kewangan yang dihadainya. Isu lain seperti pembayaran jaminan beliau terhadap seorang banduan juga menjadi isu yang disalah tafsir. Beliau diboikot dan berita ini secara tidak langsung telah menggangu kehidupan peribadi beliau. Laporan negatif dipaparkan di dalam dada akhbar dan televisyen tanpa mengambil kira faktor persekitaran keluarga. Media yang bertindak agresif pada ketika itu hanya mementingkan keuntungan semata-mata tanpa menghiraukan reputasi penerbit dan pengarah tersohor itu (History Channel Documentary, 2012). Beliau merupakan karyawan tersohor yang disegani kerana berjaya menghasilkan konsep penceritaan filem yang memberi kesedaran terhadap penonton. Lirik lagu dan falsafah ciptaannya berjaya membuka minda masyarakat dalam mempertahankan pembangunan industri perfileman negara (History Channel Documentary, 2012).

Maka, dengan itu jelaslah bahawa di samping kebaikan yang diperolehi daripada media wujud pula masalah negatif yang tidak baik dalam kalangan masyarakat. Kesalahan wartawan dalam melaporkan berita seperti ini boleh didakwa oleh pihak yang difitnah dan sekaligus telah meranapkan kepercayaan masyarakat terhadap media. Bukankah sepatutnya media itu mendapatkan informasi yang sebenar dan melaporkan yang benar? Disebabkan ketidakharmonian yang terjadi, muncul suara masyarakat yang melemparkan ketidakpuasan hati. Masyarakat sewenangnya melaporkan, menyuarakan atau memberi komen terhadap situasi yang berlaku di dalam negara.

Hak asasi manusia

Hak Asasi Manusia adalah hak yang melekat pada diri setiap manusia sejak awal dilahirkan yang berlaku seumur hidup dan tidak dapat diganggu gugat oleh sesiapa pun. Sebagai warga negara yang baik kita mesti menjunjung tinggi nilai hak asasi manusia tanpa membeza-bezakan status, golongan, keturunan, jabatan, dan lain sebagainya.

Hak-Hak Asasi Manusia sebagai satu standard umum keberhasilan untuk semua manusia tidak mengira bangsa dengan tujuan agar setiap orang dan setiap badan dalam masyarakat dengan sentiasa mematuhi dan memanfaatkan kelebihan yang ada. Keadaan ini kerana, hak asasi merupakan satu alternatif kepada manusia untuk memperolehi keistimewaan dalam pelbagai perkara. Oleh itu, media menjadi pergantungan manusia dalam menjalankan proses komunikasi dengan lebih berkesan. Media menjadi penyumbang maklumat yang utama kepada masyarakat melalui pelbagai bentuk atau cara penyampaian.

Media telah menjadi penggerak kepada penyebaran maklumat yang mempunyai nilai kepentingan kepada hak asasi manusia. Media mampu menyajikan pelbagai maklumat kepada masyarakat secara terbuka sehubungan dengan peristiwa yang berlaku di sekitarnya. Dalam menjalankan fungsi ini media dituntut untuk berperanan sebagai pengawas dalam lingkungan masyarakat terutama kepentingan hak asasi manusia. Justeru itu, dengan adanya peranan media ini masyarakat mendapat pendidikan dan pengetahuan dalam proses mencapai keadilan dalam kehidupan. Hal terpenting terkait dengan ini adalah profesionalisme media dalam menjaga objektif pemberitaan dan etika jurnalisme yang dijalankan.

Kewujudan pelbagai fahaman politik, agama, etnik dan keturunan menyebabkan kebebasan asasi di Malaysia lebih bersifat kebebasan yang dikawal dan terbatas. Hal ini adalah untuk menjamin ketenteraman dan keharmonian masyarakat. Terdapat sembilan peruntukan hak asasi manusia iaitu Perkara 5. Kebebasan diri, Perkara 6. Keabdian dan kerja paksa dilarang, Perkara 7. Perlindungan daripada undang-undang jenayah dan perbicaraan berulang, Perkara 8. Sama rata, Perkara 9. Larangan buang negeri dan kebebasan bergerak, Perkara 10. Kebebasan bercakap berhimpun dan berpersatuan, Perkara 11. Kebebasan beragama, Perkara 12. Hak terhadap pendidikan dan Perkara 13. Hak terhadap harta. Kebebasan asasi ini bukan satu konsep kebebasan yang mutlak tetapi ia mempunyai batasan-batasan untuk mengelakkan kebebasan daripada membawa kepada ketidakstabilan.

Dalam menjamin kebebasannya, setiap individu wajib menghormati dan mematuhi batas- batas yang ditetapkan dalam undang-undang hak asasi manusia. Tanggungjawab negara dalam mempraktikan hak-hak yang ditetapkan dalam kehidupan masyarakat supaya ianya akan membantu dalam pembangunan negara yang harmoni. Justeru itu, media turut berperanan dalam memperkenalkan dan memenuhi hak-hak asasi manusia mengikut peredaran masa yang semakin berkembang pesat ekoran kecanggihan teknologi. Melalui media, hak-hak asasi manusia turut boleh dipenuhi sebagai contoh  hak dalam mendapat pendidikan.

Media berperanan untuk melibatkan masyarakat dalam ilmu pengetahuan ini supaya nasib mereka akan terbela. Pendidikan hak asasi manusia dianggap sebagai sesuatu yang penting bagi hak setiap kanak-kanak kepada pendidikan yang berkualiti, sesuatu yang tidak hanya mengajar kemahiran membaca, menulis dan mengira, tetapi juga memantapkan keupayaan kanak-kanak untuk menikmati hak asasi manusia sepenuhnya di samping menggalakkan budaya yang menerapkan nilai-nilai hak asasi manusia. Dalam usaha ini, pihak media membantu dalam mendedahkan info-info berkaitan pendidikan dengan wujudnya program-program TV berkaitan pembelajaran. Sebagai contoh program TV yang disediakan seperti program TV pendidikan yang memaparkan pelbagai isu pembelajaran yang boleh dipelajari dan juga program Tanyalah Ustaz.

Program ini bertujuan memberi pendidikan kepada masyarakat di mana mereka mempunyai hak untuk mendapat pendidikan tidak mengira pangkat dan latarbelakang. Melalui program ini, ianya telah memberi input yang berguna kepada masyarakat di mana menuntut ilmu itu adalah penting dalam kehidupan bagi menjalani kehidupan yang lebih sempurna. Tambahan lagi, hak dalam mendapat pendidikan juga telah termaktub dalam hak-hak asasi manusia yang g telah diperuntukkan. Selaras dengan Pelan Tindakan Pendidikan ini dan juga fungsi utama Suruhanjaya untuk memupuk kesedaran dan menyediakan pendidikan yang berhubungan dengan hak asasi manusia.

Selain itu, bukan sahaja media elektronik memainkan peranan bahkan media cetak turut membantu masyarakat untuk mendapatkan maklumat yang berguna. Dengan adanya media, masyarakat memperoleh keupayaan memupuk kesedaran dalam memenuhi hak sebagai manusia. Hal ini kerana, masyarakat sekarang kurang pengetahuan mengenai hak-hak yang boleh dituntut sekiranya berlaku apa jua perkara dalam kehidupan seharian. Justeru itu, dengan adanya penglibatan pihak media dalam menyebarkan maklumat dapat membantu dan mengurangkan kesulitan hidup masyarakat daripada ditindas oleh pihak atasan yang berkaitan hak asasi manusia. Keadaan ini akan memberi kesan kepada masyarakat sendiri di mana maklumat yang diperoleh akan meningkatkan kesedaran tentang hak mereka yang perlu dititikberatkan sebagai manusia yang mempunyai keistimewaan dalam menjalani kehidupan.

Walau bagaimanapun, dalam usaha media menyampaikan maklumat ini terdapat unsur dan halangan di mana wujudnya batas dalam mengeluarkan maklumat. Hal ini demikian, media tidak boleh mengeluarkan sebarang maklumat yang berkaitan hak asasi manusia tanpa fakta yang tepat bagi mengelakkan berlakunya perselisihan faham dalam kalangan masyarakat. Keadaan ini kerana, maklumat berkaitan polisi negara ini dikawal oleh pihak kerajaan bagi mengelakkan penyalahgunaan maklumat. Namun hanya maklumat yang perlu sahaja akan dihebohkan kepada media mahupun masyarakat. Oleh itu, media mempunyai batas dalam mengeluarkan isu-isu sensitif ini terutama berkaitan hak asasi manusia.

Selain itu, kelemahan jurnalis dalam menyampaikan maklumat melalui penulisan turut menjadi permasalahan dalam kes ini. Justeru itu, pihak kerajaan mengawal penyebaran maklumat berkaitan hak asasi manusia. Hal ini kerana hak asasi manusia hanya diperuntukkan dalam negara ini bertujuan menjaga keistimewaan masyarakat. Oleh itu, pihak media tidak dibenarkan mengeluarkan sebarang berita sekiranya maklumat tersebut tidak diluluskan kejelasannya oleh pihak tertentu. Keadaan ini adalah untuk menjaga keharmonian dan keamanan negara kita.

Di samping itu, dalam hak asasi manusia media turut dikenakan sekatan dalam mengeluarkan kenyataan tentang sesuatu isu. Kebebasan media yang dijamin oleh Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat adalah kebebasan yang terhad, bersyarat, mempunyai batas dan mempunyai sekatan. Oleh itu, media tidak boleh membangkitkan isu yang sensitif terutamaanya isu berkaitan politik. Hal ini demikian, isu politik mampu menggugat kedudukan pemimpin di mana sekiranya timbul ketidakpuasan hati dalam kalangan masyarakat terhadap pemimpin. Hal ini kerana, nilai-nilai sejagat ditiberatkan dalam menjamin hak asasi manusia dilaksanakan dan dipelihara dengan betul.

Kebebasan akhbar biasanya dikaitkan dengan kebebasan bersuara dan menyatakan pendapat. Pengawalan dan sekatan tersebut dilihat seolah-olah menidakkan kebebasan bersuara dan seterusnya menafikan hak asasi manusia. Seharusnya sesuatu penulisan akhbar harus menggambarkan hasrat seluruh rakyat dan bukannya hanya golongan tertentu.

Kesimpulan

Kesimpulannya, media telah memainkan peranan yang baik dalam menyampaikan maklumat-maklumat yang penting kepada masyarakat. Usaha pihak media dalam memperjuangkan hak asasi manusia merupakan satu usaha yang membantu dalam pembangunan negara kita. Di samping itu, dengan usaha ini juga masyarakat akan lebih sedar tentang hak mereka dalam kehidupan sebuah negara yang berpelembagaan. Namun begitu, tidak ramai yang sedar bahawa untuk menulis berita mengenai hak asasi, ianya bukanlah sesuatu yang mudah. Hal ini kerana, pihak media mempunyai batasan dalam mengeluarkan sebarang kenyataan bagi mengelakkan berlakunya perselisihan faham dalam kalangan masyarakat. Keadaan ini turut menjadi tanggungjawab kerajaan dalam mengawal sekatan terhadap pihak media.  Keadaan ini kerana isu hak asasi manusia sentiasa berkaitan dengan imej sesuatu negara.
Share on Google Plus

About Ekspresi 18

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 komen anda :):

Journalism for Social Change

UCAPAN PEMBENTANGAN BAJET 2016