Penjawat Awam Pada
Tahun 2016 Bagi Kakitangan Kerajaan
Perdana Menteri
Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah membentangkan Bajet 2016
pada 23 Oktober 2015 bertemakan “Mensejahterakan Kehidupan Rakyat”. Dalam
peruntukan Bajet 2016 tersebut, kerajaan memperkenalkan insentif baru kepada
sektor perkhidmatan awam.
Antara insentif yang
diluluskan untuk penjawat awam dalam Bajet 2016 ialah pemindahan gaji bersama
satu kenaikan gaji tahunan, penambahbaikan 252 skim perkhidmatan, gaji
permulaan terendah kepada RM1,200, pemberian khas RM500 dan perumahan bagi
Penjawat Awam 1 Malalaysia (PPA1M).
Menurut Ketua Pengarah
Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal, penjawat awam sebagai tulang
belakang dan penggerak utama kepada setiap dasar dan polisi yang telah
diputuskan oleh kerajaan, wajar memiliki integriti dengan cerminan produktiviti
yang tinggi.
Dalam Bajet 2016,
kerajaan menggariskan bahawa gaji minimum untuk pekerja sektor swasta di
Semenanjung dinaikkan daripada RM900 kepada RM1,000 sebulan dan daripada RM800
kepada RM920 bagi mereka di Sabah, Sarawak dan Labuan dengan gaji minimum itu
tidak terpakai kepada pekerja domestik. Faedah pemindahan gaji bersamaan satu
kenaikan gaji tahunan mengikut gred yang melibatkan peruntukan RM 1.1 Bilion.
Keadaan ini bukan sahaja dapat meringankan beban kakitangan awam, malah
menaikkan semangat untuk terus berkhidmat dalam sektor awam.
Di samping itu,
kerajaan turut mengumumkan penambahbaikan skim perkhidmatan sekali gus
memanfaatkan 406,000 kakitangan awam. Kenaikan sebanyak 46.3 peratus diharapkan
berupaya menampung kos sara hidup, terutama penjawat awam yang baru memulakan
kerjaya. Hal ini kerana kos sara hidup semakin meningkat ekoran ekonomi negara
yang semakin mencabar.
Menurut Dato Seri Najib
Razak dalam Bajet 2016, kerajaan bersetuju untuk memberi bonus atau bayaran
khas imbuhan sebanyak RM500 kepada seluruh penjawat awam manakala RM250 kepada
seluruh pesara kerajaan mulai Januari 2016. Menetapkan kadar pencen minimum
RM950 sebulan, melibatkan hampir 50 ribu pesara awam dengan sekurang-kurangnya
25 tahun tempoh perkhidmatan. Usaha kerajaan ini adalah untuk membantu
kakitangan dalam menangani masalah kos sara hidup yang semakin tinggi di
samping memberi ganjaran atas khidmat mereka.
Menurut Ketua
Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsan, dalam keadaan ekonomi yang semakin
mencabar, kerajaan terus mengambil inisiatif dengan memberi perhatian terhadap kebajikan penjawat
awam.
“Saya berharap penjawat
awam meningkatkan usaha dan produktiviti dalam pelaksanaan Rancangan Malaysia
Ke-11 di samping mengukuhkan integriti serta memastikan perbelanjaan secara
berhemah”, katanya lagi.
Selain itu, dalam Bajet
2016 turut memperuntukkan insentif perumahan Penjawat Awam 1 Malaysia (PP1M)
sebanyak 100,00 unit bakal dibina. Hal ini kerana, kerajaan menyedari bahawa
dengan adanya insentif ini, ianya dapat membantu kakitangan dalam usaha
pemilikan rumah. Justeru itu, masalah pemilikan rumah dapat diatasi oleh
kakitangan ekoran kesukaran bagi pemilikan rumah kerana kadar harga yang tinggi
di samping mempunyai pendapatan yang rendah.
Oleh demikian, usaha
ini menunjukkan bahawa kerajaan mengambil berat serta prihatin terhadap
kebajikan dan kesejahteraan rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana.
Penghargaan perlu diberikan kepada kerajaan di atas usaha kerajaan untuk terus
memberi manfaat kepada penjawat awam dalam mengurangkan kos sara hidup yang semakin
meningkat.
Di samping itu,
insentif ini boleh menjadi motivasi dan dorongan kepada penjawat awam untuk
mempertingkatkan produktiviti dalam bidang pekerjaan mereka. Dengan itu,
walaupun peruntukan Bajet 2016 bagi insentif perkhidmatan awam tidak terlalu
banyak, namun kerajaan telah membantu menampung perbelanjaan rakyat.
|
0 komen anda :):
Post a Comment